ایده اولیه سیاست‌های کلی برنامه ششم


کد خبر: 5533

عنوان: ایده اولیه سیاست‌های کلی برنامه ششم

ارسالی از: دفتر مقام معظم رهبری

تاریخ:1393/07/26 

تعداد بند: 14

شناسه: P037C007M01A05S02

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 
به منظور تحقق اهداف چشم‌انداز و با محوریت «اقتصاد مقاومتی»، «پیشتازی در عرصه علم و فناوری»، «تعالی و مقاوم سازی فرهنگی»، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه باید «ادامه موفقیت‌ها و رفع موانع توفیق برنامه‌های پیشین»، «ناظر به فرصت‌های وسیع و نیز مشکلات، تهدیدها و مخاطرات»، «برآمده از زیرساخت‌های نظری پیشرفت (سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اصل 44، اصلاح الگوی مصرف، نظام اداری، جمعیت و سایر سیاست‌های ابلاغی)»، «در جهت استحکام بنیان‌های سیاسی- اجتماعی و توانمندسازی در برابر آسیب‌های آن»، «متکی بر توانایی‌ها، استعدادها، فرصت های وسیع ایجاد شده در کشور و تجارب حاصل از برنامه های توسعه»، «واقعی»، «شفاف»، «با قابلیت نظارت مستمر و مؤثر» و «ناظر به دوره زمانی پنج ساله» باشد؛ به گونه‌ای که با اجرای آن، موارد ذیل محقق شود:
1- توسعه همه‌جانبه با رشد اقتصادی شتابان، فراگیر، پایدار، دانش‌بنیان، بهر‌ه‌ور، عدالت بنیان، درون‌زا، برون‌گرا، مردمی، به دور از فساد، با ثبات و تورم حداقلی در محیط کلان اقتصادی.
2- محوریت تولید ملی در سیاست‌های اقتصادی (تجاری، پولی، مالی و اعتباری) و حمایت از تولید ثروت از دانش و مشارکت آحاد جامعه در سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی و تکمیل زنجیره ارزش در تولیدات کالا و خدمات و اصلاح نظام توزیع و واکنش سریع و هوشمند به تهدیدات خارجی اقتصاد ملی.
3- تحقق نظام اداری، بانکی، مالیاتی و تأمین اجتماعی در چارچوب سیاست‌های کلی نظام.
4- توسعه نظام جامع تأمین مالی (بازار پول و سرمایه) در جهت پاسخ به نیازهای سرمایه‌گذاری، تولید کالا و خدمات، کسب و کارهای خُرد، متوسط و بزرگ و فعالیت‌های دانش‌بنیان.
5- اجرای چندین طرح ملی و زیرساختی عظیم و تحول‌ساز.
6- آمایش سرزمین جهت توسعه متوازن مناطق کشور در محیط آسیای جنوب غربی با تعیین حوزه‌های همکاری، مشارکت و تعامل، با هدف بزرگ کردن اندازه بازار تولید، تجارت و صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران.
7- رعایت انضباط مالی و بودجه‌ای و منطقی کردن هزینه‌های جاری، تحقق نظام بودجه به عنوان ترجمان مالی برنامه و هدفمندسازی یارانه‌ها.
8- تداوم سرعت پیشروی علمی و بهره‌گیری از دانش‌های نو در جهش فناوری و تولید ثروت و (عرضه چندین دستاورد برتر علمی به جهان و یا تعیین حوزه‌های علمی پیشرو) و اعتلای کمّی و کیفی نظام آموزشی و پژوهشی کشور در راستای حل مشکلات و رفع نیازهای واقعی.
9- اعتلای فرهنگی و ترویج سبک زندگی اسلامی، استقرار کامل نظام سلامت، رشد کمّی و کیفی جمعیت، استحکام خانواده و حاکمیت انضباط اجتماعی با تعیین شاخص‌های روزآمد و تحقق نقشه مهندسی فرهنگی کشور و گسترش اقتصاد فرهنگ و متناسب‌سازی فرهنگ اقتصادی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی.
10- ارتقای سرمایه اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی.
11- ایجاد، تکمیل و توسعه شبکه ملی اطلاعات امن و توسعه خدمات و محتوای فضای مجازی کشور بر اساس فرهنگ اسلامی ایرانی.
12- مشارکت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران در نظم‌دهی نوین منطقه آسیای جنوب غربی با فراهم‌آوری لوازم اقتصادی، دفاعی و امنیتی.
13- افزایش توان دفاعی و بازدارندگی و افزایش ضریب امنیتی کشور.
14- تنظیم قلمروهای اسکان جمعیت (سکونت‌گاهها و فعالیت‌های شهری و روستایی) و ساماندهی کلان‌شهرها بویژه حاشیه‌نشینی براساس آمایش سرزمین.
ضمناً مقام معظم رهبری مدظله‌العالی  بر این نکته تأکید فرمودند که باید در تنظیم پیشنهاد سیاست‌های کلی برنامه پنجساله، اولویت‌های مشخصی ارائه شود که مسئولین کشور تکلیف خود را در مقام تنظیم اولویت‌های مدیریتی کشور برای پنجسال تعیین شده به درستی بدانند و بر آن اساس برنامه‌ریزی کنند.   
 

گزارش خطا
ارسال نظر